Posted by : Π.Μ Σάββατο 12 Οκτωβρίου 2013

Στην πρώτη σελίδα της ιστορίας αναγράφεται η ακριβής μετάφραση του Ιταλικού τίτλου του τεύχους: Οι Ανιχνευτές.

Βρισκόμαστε στα υψίπεδα (mesas) των Hopi στη Βορειοανατολική Arizona. Ο αρχηγός της φυλής Aquilla (Αετός) χορεύει το χορό της βροχής, η οποία σύντομα αρχίζει να πέφτει πάνω στα χωράφια των Hopi. Ωστόσο ο Φτερό του Κόρακα δυσπιστεί απέναντι στις ηγετικές και «μαγικές» ικανότητες του αρχηγού του και εποφθαλμιά την ηγεσία του χωριού. Ο γιος του Aquilla, Thoma, ετοιμάζεται να περάσει την τελετή ενηλικίωσης και να γίνει «φύλακας του τόξου», δηλαδή πολεμιστής των Hopi! Πέφτει όμως πάνω σε μια ομάδα Apache με αρχηγό τον Bonito που τον ειρωνεύονται και τον προκαλούν. Φοβούμενος μήπως οι Apache έχουν βάλει στο μάτι το χωριό του τους ακολουθεί. Τελικά καταφέρνει να κρυφακούσει τα σχέδια τους, αυτά όμως αφορούν την επίθεση σε ένα καραβάνι λευκών. Έτσι ο Thoma αποφασίζει να γυρίσει στο χωριό του. 

Συναντά όμως το καραβάνι των λευκών και αποφασίζει να τους ενημερώσει για την επικείμενη επιδρομή των Apache. Μέλος του εμπορικού καραβανιού που κινείται στο μονοπάτι της Santa Fe είναι και ο Bill Hickok. Μόλις που προλαβαίνει ο Hickok να βάλει σε κύκλο τις conestogas και η επίθεση των Apache αρχίζει. Καθώς οι υπερασπιστές του καραβανιού δεν είναι πάνω από μια ντουζίνα (μαζί και ο Thoma) και βρίσκονται και στη μέση του πουθενά, ο Hickok αποφασίζει να φύγει για το Fort Bliss. Δε χρειάζεται να φθάσει μέχρι εκεί γιατί θα συναντήσει μια μικρή περίπολο του Οχυρού με επικεφαλής το δεκανέα Bill Adams. Έτσι το τσαρδί του Bonito θα φύγει κακήν κακώς, πλην όμως η άμαξα με τα εμπορεύματα του Hickok έχει γίνει ήδη παρανάλωμα του πυρός. Τι να κάνει κι ο Hickok, αποφασίζει να μείνει στο οχυρό με τον Adams. Πρώτα στέλνει τον Thoma στο χωριό του, αφού του χαρίζει κι ένα άλογο από αυτά που παράτησαν οι Apache.

Το εσωτερικό του Fort Bliss
Ο μικρός Hopi μπαίνει καμαρωτός στο χωριό του και αναγορεύεται επισήμως «φύλακας του τόξου»! Ο Adams γυρίζει στο οχυρό και στην αναφορά που υποβάλει στο διοικητή του αναπτύσσει την ιδέα του για την χρήση Ινδιάνων Hopi ως ανιχνευτών στο κυνήγι των Apache. Ο διοικητής του οχυρού βρίσκει την ιδέα ενδιαφέρουσα και στέλνει τον Adams με τον Hickok στο χωριό των Hopi  για να εξετάσουνε τις πιθανότητες υλοποίησης της. Εκεί ο Adams παραξενεύεται από την ξηρασία που μαστίζει τα χωράφια και αναζητεί τις πηγές των χειμάρρων που διασχίζουν την περιοχή. Ενώ λοιπόν αυτός έχει πάρει τα βουνά, ο Φτερό του Κόρακα κάνει κολεγιά με τον Bonito να μπάσει τους Apache κρυφά στο χωριό. 

Ο Thoma που έχει σκοπιά παίρνει χαμπάρι την εισβολή και οι Hopi αρχίζουν να προβάλουν αντίσταση στην πολιορκία. Η οποία λύνεται όταν Adams και Hickok γυρίζουν από την εξερεύνησή τους. Ευγνώμων ο Thoma στους φίλους του φεύγει μαζί τους για να καταταγεί ως ιχνηλάτης στα μπλε σακάκια. Προέχει όμως η συγκομιδή του καλαμποκιού κι έτσι το πρωταγωνιστικό τρίο, Adams, Hickok και Thoma ξαναγυρνούν στο χωριό, οι δυο πρώτοι για να λύσουν το ζήτημα του νερού. Και σε τι θέαμα πέφτουν μπροστά;  Ο πατέρας του Thoma, αρχηγός Aquilla κείτεται αιμόφυρτος, λιθοβολημένος και προφανώς αποκαθηλωμένος γιατί έφερε γκαντεμιά στο χωριό επιτρέποντας την είσοδο των χλωμών προσώπων. Αυτός είναι ο τρόπος των Hopi! Φυσικά ο Adams αποκαθιστά την τάξη εκτρέποντας τη κοίτη του ποταμού ώστε να ποτίζει τα καλαμπόκια των Hopi!  Κι όσο για τον Φτερό του Κόρακα, μαύρο κοράκι που τον έφαγε!

Παρατηρήσεις:

Οι Hopi (σημαίνει οι «ειρηνικοί άνθρωποι») ζούσαν στα υψίπεδα της Βορειοδυτικής Arizona, όπου ακόμα και σήμερα είναι ο καταυλισμός τους αν και τώρα πια ο πληθυσμός της φυλής δεν υπερβαίνει τις 20.000. Ήρθαν για πρώτη φορά σε επαφή με Ευρωπαίους άποικους (προφανώς με conquistadores) τον 16ο αιώνα. Αρχικά οι Ισπανοί τους κόλλησαν την ετικέτα Pueblo όπως έκαναν με όλους τους Ιθαγενείς που ζούσαν σε χωριά και δεν ήταν νομάδες. Για καιρό οι Ισπανοί είχαν περιορισμένες επαφές με τους Hopi και δεν δοκίμασαν να εποικήσουν τις περιοχές τους. Από το 1530 περίπου όμως η Ρωμαιοκαθολική εκκλησία ξεκινά συστηματική προσπάθεια εκχριστιανισμού των ιθαγενών με Φραγκισκανούς Ιεραπόστολους. Η κατήχηση θα έχει περιορισμένη επιτυχία και μακροπρόθεσμα  θα οδηγήσει στη συμμετοχή των Hopi στην εξέγερση των Pueblo το 1680 και τον τερματισμό της ιεραποστολικής επιχείρησης των Καθολικών. 



Ο Hickok εναντίον των Apache
Η πρώτη επίσημη συνάντηση των Hopi με εκπροσώπους της Αμερικανικής Κυβέρνησης σημειώθηκε το 1850, όταν εφτά αρχηγοί των Hopi συναντήθηκαν με τον πράκτορα Ινδιάνικων υποθέσεων στη Santa Fe. Στη συνάντηση αυτή ένα πράγμα ζήτησαν οι Hopi: προστασία από τους Navajo. Δεν ξέρουμε αν ήταν το αίτημα των Hopi ή η αυξανόμενη επιθετικότητα των Navajo, ότι οδήγησε στη δημιουργία του  Fort Defiance το 1851 στην Arizona. Η ουσία είναι ότι ο στρατηγός James Carleton και το πρωτοπαλίκαρο του ο Kit Carson μάντρωσαν μέσα σε λίγα χρόνια τους Navajo κι έτσι οι περιχαρείς Hopi απόλαυσαν μια σύντομη περίοδο ειρήνης.


Τις τελευταίες δεκαετίες του 19ου αιώνα οι αρχηγοί των Hopi έκαναν την στρατηγική επιλογή να  υιοθετήσουν τους τρόπους των λευκών. Σχολεία κτίστηκαν στα χωριά της φυλής και οι τρόποι των λευκών (ένδυση, κόμμωση, γλώσσα κλπ) επιβλήθηκαν με το ζόρι. Οι ιεραπόστολοι επανήλθαν, βαπτιστές αυτή τη φορά και είχαν πολύ περισσότερη τύχη από τους προηγούμενους. Σαν αντάλλαγμα η κυβέρνηση παραχώρησε στους Hopi τις πατρογονικές τους περιοχές, απαγορεύοντας τον εποικισμό τους. Μόνο που έκανε το λάθος να χαράξει την περιοχή των Hopi εντός του πολύ μεγαλύτερου καταυλισμού των Navajo δίνοντας μια διαρκή αφορμή για προστριβές ανάμεσα στις δύο φυλές.


Μέλη της φυλής των Hopi
 Οι Hopi θεωρούν τη γη τους ιερή. Η γεωργία αποτελεί σημαντικό μέρος του πολιτισμού τους. Δεν έχουν αντίληψη για την διαίρεση και την οριοθέτηση της γης. Ζουν στη γη των προγόνων τους. Είναι οργανωμένοι σε μητριαρχικές φυλές. Όταν ένας άντρας παντρεύεται, τα παιδιά από τη σχέση αυτή ανήκουν στη φυλή της συζύγου του. Εδώ και τριάντα  χρόνια οι Hopi έχουν γίνει γνωστοί σε όλο τον κόσμο, κυρίως μέσω του κινηματογραφιστή Godfrey Reggio, ο οποίος επέλεξε τη γλώσσα και τη φιλοσοφία των Hopi για να παρουσιάσει το σχόλιο του για τη σύγχρονη εποχή  μέσω της φιλμικής τριλογίας Koyaanisqatsi (1982, Η Ζωή σε κίνηση) , Powaqqatsi (1988, Η  ζωή σε μεταμόρφωση), Naqoyqatsi (2002, Η ζωή σαν πόλεμος). Το 1980 επίσης οι Hopi έδωσαν το όνομά τους σε έναν αστεροειδή. Το 1983 ο ίδιος ο Δαλάι Λάμα επισκέφθηκε τις εστίες των Hopi. Καθώς το Millennium πλησίαζε, οι Hopi με την πλούσια μυθολογία τους και τις προφητείες τους επανέρχονταν στο προσκήνιο, με τα δικά τους σενάρια για το τέλος του κόσμου να αφορούν τον Οκτώβριο του 2014. Κοντεύουμε, οπότε θα δούμε…
 

Aquilla και Thoma στις εστίες των Hopi
Φτερό του Κόρακα: «Ξέρουμε τι ειρήνη θέλουν οι λευκοί! Μεταδίδουν νέες αρρώστιες που δεν ξέρουμε να τις θεραπεύουμε και κλέβουν τα χωράφια των κόκκινων ανθρώπων. Δεν υπάρχει θέση για τους λευκούς στα σπίτια των Χόπι!»   

Έρευνα-κείμενο: Μανώλης Εργαζάκης

- Copyright © Η Κατάκτηση της Δύσης || Εγκυκλοπαίδεια - Designed by Παναγιώτης Μπαταργιάς -